21 leerprincipes

 

 Dat leerlingen graag gamen is geen nieuws, zoals het ook geen nieuws meer is dat ze daar specifieke vaardigheden bij ontwikkelen en kennis bij opdoen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er in de afgelopen jaren naar methoden is gezocht om die manier van leren via lesopdrachten in de onderwijspraktijk te integreren.   

Een van de onderzoekers die zich intensief met gamen bezig heeft gehouden, is J.P. Gee. Aan de hand van zijn onderzoek naar de structuur van games formuleerde Gee een 36-tal principes waar een goede game aan moet voldoen.  In 21 leerprincipes voor digitale lesopdrachten zijn Gee’s gameprincipes vertaald naar de onderwijspraktijk, waarbij er 21 leerprincipes overbleven waaraan een goede (digitale) lesopdracht dient te voldoen.

 

Bij elk principe wordt een voorbeeld van een lesopdracht gegeven waarin dit principe te herkennen is. Uiteraard kunnen niet alle leerprincipes in één opdracht worden geïntegreerd, maar wie de moeite neemt zijn lesopdrachten tegen het licht van de 21 leerprincipes te houden, zal merken dat er met een kleine aanpassing aantrekkelijke game-elementen in te verwerken zijn.

Bestellen